کد مطلب:26115
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
بهائيت چيست ؟
در پاسخ به سوال شما پرسشگر گرامي بهبيان پيشينة تاريخي و سياسي بهائيت و علل پيدايش آن ناچاريم .
دولتهاي روس و انگليس در رقابت با يكديگر و نها يتاً در صدد تقسيم ايران بين خود بودند . به طوري كه بعد از برقراري مشروطه در دورة مجلس اول ، قرارداد 1905 نشان مي دهد. آنان به اين توافق كه شمال در اختيار روسيه و جنوب در اختيار انگليس باشد رسيده بودند . اما چه چيز مانع آنان در سر راه چپاول اين مملكت و مانع اجراي نقشة شومشان بود ؟
مشكل اين دولتها با دولت ايران نبود. بعد از جنگهاي ايران و روس دولت ايران عمدتا در دست روسيه بود و انگلستان قدرت اعمال نفوذ در آن را داشت مشكل آنان با ملت متحد ايران بود . عنصر اساسي اتحاد مردم كه رهبري تشكيلات و اقتدار سياسي هم داشت مذهب شيعه بود . روحانيت در مقابله با روس و سپس قرار داد رويتر آگاهي و توجه خود به مصالح ملي را نشان داد و نهضت تنباكو جايگاه آنان را در بين مردم و به ويژه در مقايسه با قدرت شاه به ظهور رسانيد . از طرف ديگر ايجاد اختلاف مذهبي در عثماني ،بريتانيا را موفق كرد تا آن كشور را به دو تكه تقسيم نمايد . در اينجا نوبت روس بود تا باايجاد چنين تفرقة مذهبي در ايران به اين عمل دست يابد .
حمايت روس از سيد علي محمد باب مي تواند در راستاي شكستن اقتدار دين و روحانيت و به تبع آن اقتدار و مقاومت ملت صورت گرفته باشد. بنابراين براي از ميان بردن اين مقاومت لازم بود اقتدار ملي شكسته شود،عمده ترين عامل وحدت بخش ملي دين اسلام و به ويژه مذهب تشيع بود . برخي از مردم پس از شكست در جنگهاي ايران و روس به علت نا اميد شدن از دو اقتدار عمدة كشور يعني اقتدار دولت و روحانيت كه هر دو وارد ميدان شده بودند، به انديشه شيخيه كه وعدة اتصال به امام زمان(عج) را مي داد گرويده بودند. آنان از طريق انگشت گذاشتن به همين عامل تلاش نمودند تامردم ايران را به فرقههاي گوناگون تقسيم كنند.
جهت گيري كلي ايدئولوژي اين فرقهها جدا سازي ملت ايران از مراجع تقليد و مشغول كردن آنان به مكتبي ساختة بشر است .
ابتدا در مسأله نيابت امام زمان (عج) تغيير ايجاد شد و پيروان آيين شيخيه از مرجعيت شيعه كه آنان را نائب امام زمان مي دانستند جدا گرديد و به ركن رابع پيوستند. با توجه به اختيارات انحصاري ركن رابع در تفسير دين در شيخيه و تفسير و تدوين اصول جديد در بابيه با ارائه تعبيرات تازه اصول توحيد، نبوت ، معاد ، عدل و امامت توسط علي محمد باب دين تازهاي بنا نهاده شد و آيين اسلام منسوخ اعلام گرديد.
ايجاد آئين و مناسك تازه در فروع دين پيروان علي محمد را از ديگر شيعيان در زندگي عملي و اجتماعي جدا نمود . با ادعاي بعثت بهاء الله و افاضات او ، بابيه از حالت سنتي خارج شد و به آداب و رسوم متناسب با ذائقة روز نزديكتر گرديد. اين نزديكي با سهل كردن احكام مربوط به روابط جنسي و وجه هاي ظاهراً انسان دوستانه در مجازات دزدان و حكم به عدم سوزاندن كتب قابل مشاهده است به اين ترتيب آيين جديد بهائيت نام گرفت .
درمورد ايدئولوژي بهائيه بايد گفت كه بهاء الله همچون علي محمد دين اسلام را منسوخ اعلام كرد و دين جديد را آغاز كرد.
گاهي خود را مصداق ( من هيچم و كم زهيچ هم بسياري ) مي دانسته و زماني پا از اريكة الوهيت هم فراتر نهاده، خويشتن را خداي خدايان و آفريننده پروردگاران مي خوانده است .
احكام اعلام شده از جانب حسينعلي بهاءالله براساس احكامي است كه از جانب علي محمد باب در كتاب بيان شده است جهت آشنايي بيشتر از انديشههاي فرقة ضاله مي توانيد به كتابي كه در پاورقي آدرس داده شده مراجعه نمائيد . (1)
منابع و مآخذ :
1) برگرفته از كتاب بهائيت در ايران ـ نوشته دكتر سيد سعيد زاهد زاهداني.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.